Re:Tarwezetmeel (1 bezoeker) (1) gast(en)
Tarwezetmeel
door Riccardo 6 maanden, 1 Week geleden
Dit onderwerp gaat over het (nieuws)artikel: Tarwezetmeel

Hallo allemaal.
Na het lezen van het artikel is mij het verschil tussen zetmeel en gluten niet helemaal duidelijk. Begrijp ik nou goed dat gluten puur een specifieke afgeleide van zetmeel is of 'een' zetmeel-type?
M.a.w. als iemand een zetmeel-vrij dieet zou moeten volgen (Spondylitis Ankylosans/ziekte van Bechterew: http://www.kickas.org/londondiet.shtml) mag hij/zij dan 'nóg' minder eten dan bij een gluten-vrij dieet?
Het klopt toch dat starch zetmeel is?

Hartelijk dank
Riccardo.
Reageren op dit bericht? Log in of Maak een account aan Gelogd Gelogd  
Re:Tarwezetmeel
door marloes 6 maanden geleden
Beste Ricardo,
Gluten zitten in bepaalde soorten zetmeel, denk aan tarwezetmeel. Maar het zit niet in bijvoorbeeld maiszetmeel. Alleen het zetmeel van glutenbevattende graansoorten bevatten gluten.
Op www.glutenvrij.nl, de site van de Coeliakie patiënten vereniging kan je veel informatie over gluten vinden.

Ik ken het dieet wat jij noemt niet, maar als je dus totaal geen zetmeel mag, is het lijstje wat je niet mag langer dan alleen glutenvrij.

gr Marloes, AllergiePlatform.nl
Re:Tarwezetmeel
door moo@allergieplatform.nl 6 maanden geleden
Beste Ricardo,
Het is niet gebruikelijk om een zetmeelvrij dieet te volgen bij de ziekte van Bechterew. De dieetadviezen die worden aangeraden zijn dezelfde als bij de ziekte van Crohn.
Voor meer informatie kunt u wellicht uw arts of een reuma stichting raadplegen.

Wanneer u toch zetmeelvrij wilt gaan eten, bedenk dan dat er in erg veel basisproducten zetmeel voorkomt en dat het bij het weglaten hiervan niet mogelijk is een normaal, volwaardig en gezond voedingspatroon te hebben.

Succes en met vriendelijke groet,
Moo de Jonge, diëtist Allergieplatform.nl