Parfumgebruik schrikbarend!

Je bent je er vaak niet van de hoeveelheid geparfumeerde producten die je dagelijks gebruikt bewust. Volgens onderzoek van TNS NIPO gebruiken we dagelijks tien tot veertien producten die parfum!
Contact met parfum kan een van de oorzaken zijn van huidallergie, wat steeds vaker voorkomt in ons land.
Wat doen we dan zoal?

Vrijwel alle respondenten denken minder geparfumeerde producten te gebruiken dan ze daadwerkelijk doen. Zo gebruiken vrouwen tussen de 55 en 64 jaar vijf keer zo veel producten met parfum als ze verwachten.

Wist je dat?

Een kwart van de Nederlanders denkt zelfs maar één keer per dag in aanraking met parfum te komen. Vrouwen in de leeftijd van 25 tot 34 jaar zijn met zestien geparfumeerde producten per dag de topgebruikers.

Eén op de acht personen (12 procent) gebruikt dagelijks zelfs meer dan twintig producten met parfum. Dit zijn vooral vrouwen in de leeftijd van 35 tot 44 jaar.

Wasmiddel

Wat veel mensen niet weten is dat vrijwel alle verzorgingsproducten parfum bevatten. Dat deodorant, aftershave en wasmiddel onder meer uit parfumstoffen bestaan, is bij het gros van de consumenten bekend, maar dat ook voetcrème, scheerschuim en vaatwastabletten meestal geparfumeerd zijn, weten aanzienlijk minder mensen.

Hoewel Nederlanders aangeven veel meer geparfumeerde producten te gebruiken dan ze denken, blijken ze parfum lang niet altijd nodig te vinden. Zo gebruiken vrouwen voornamelijk geparfumeerde gezichtscrème, terwijl slechts twaalf procent aangeeft dit nodig te vinden. En hoewel zeven op de tien vrouwen (72 procent) geparfumeerde deodorant gebruiken, zegt bijna de helft (46 procent) dat parfum niet nodig is of maakt het hen niet uit of deze geparfumeerd is.

Vrouwen vinden het belangrijker dat producten parfum bevatten dan mannen. Producten die volgens vrouwen zeker parfum moeten bevatten, zijn douchegel, handcrème, handzeep, shampoo en allesreiniger. Mannen vinden het vooral belangrijk dat hun deodorant geparfumeerd is.

Neutral, het cosmeticamerk dat het initiatief nam tot het onderzoek lanceert tegelijkertijd een online tool, waarmee men zelf kan testen met hoeveel geparfumeerde producten de huid dagelijks in aanraking komt.

Geschreven door ANP