Recepten

Een kleine selectie van onze recepten kan je hier vinden. We worden graag ge√Įnspireerd, dus heb je een lekker recept wat je met ons wilt delen? We horen het graag! Uiteraard met link naar je blog als je dat wilt ūüôā

Kwark met kiwi en banaan

Start je dag met een gezonde en heerlijke lactosevrije kwark! Een smakelijke mix van fruit, kaneel, pecannoten en een optionele zoete twist met keukenstroop of

Lees meer

Hamlapjes met paksoi

Heerlijke hamlapjes met paksoi voor een smaakvolle avondmaaltijd! Laat het vlees marineren in een verrukkelijke mix van sojasaus en ma√Įzena, en geniet van de knapperige

Lees meer

Pasta met kip en olijven

Duik in de mediterrane smaken met deze heerlijke pasta, waar stukjes kip en olijven samenkomen in een smeu√Įge saus. Een eenvoudig en toch verrukkelijk gerecht

Lees meer

Gezonde bananensplit

Bananensplit maar dan anders. Als een heerlijk ontbijtje bijvoorbeeld; alles voor een lekkere en gezonde start is aanwezig. Deze combinatie van notenpasta én verse walnoten

Lees meer

Pizza Bianca

Dit recept is: ¬†pinda vrij ¬†soja vrij ¬† ¬† ¬†notenvrij fructose arm¬† ¬† Pizza Bianca 0 van 0 stemmen Porties 4 personenKooktijd 30 minuten Ingredi√ęnten

Lees meer

Gevulde broodjes

Dit recept is:   pinda vrij  low FODMAP    soja vrij  SIBO geschikt    notenvrij  lactose arm    koemelk vrij  kippenei vrij    histamine arm fructose

Lees meer

Chocolade cakejes

Dit recept is:  pinda vrij  low FODMAP  tarwe vrij    soja vrij  notenvrij  lactose arm    kippenei vrij fructose arm  glutenvrij Chocolade cakejes 0 van

Lees meer

Trifle

Dit recept is:  pinda vrij  low FODMAP      tarwe vrij  soja vrij    SIBO geschikt  lactose arm    koemelk vrij  kippenei vrij    histamine

Lees meer

Pastinaaksoep

Dit recept is:  pinda vrij  tarwe vrij    soja vrij  SIBO geschikt    kippenei vrij  histamine arm   fructose arm  glutenvrij Pastinaaksoep 0 van 0

Lees meer

Pasta al pistacchio

Dit recept is:  soja vrij    lactose arm    koemelk vrij    histamine arm Pasta al pistacchio 0 van 0 stemmen Porties 2 personenVoorbereiding 10

Lees meer

‘Snicker’ dadels

Lekkere trek maar toch liever geen chocolade reep? Dan is dit echt een heel lekkere traktatie! Het is natuurlijk geen echte snicker, maar de smeuigheid is

Lees meer

Smoothie bowl

We ontvingen van Basboernoten.nl een prachtig pakket met o.a. noten en pindakaas. Daar zijn we gelijk maar even de keuken mee ingegaan om dit lekkere ontbijt te

Lees meer

Boureki

Dit recept is:  pinda vrij  low FODMAP  tarwe vrij    soja vrij  SIBO geschikt  notenvrij    lactose arm  koemelk vrij  kippenei vrij    histamine arm

Lees meer

Smoothie Bowl

We krijgen er geen genoeg van; lekkere ontbijtrecepten met je delen! Dit keer laten we je graag zien hoe eenvoudig je groenten kunt toevoegen aan

Lees meer

Pizza cone

We kwamen het voor het eerst tegen in Itali√ę, een pizza cone. Echt leuk! Als je in Rome bent… dit is de website. Maar ja,

Lees meer

Luchtige broodjes

Best lastig voor ons als broodeters om een brood te vinden wat lekker, koolhydraat beperkt, eiwitrijk en laag in calorie√ęn is. O ja, en dan

Lees meer
granola

Hippe ontbijt bowl

Je ziet ze overal, van die hippe ontbijtjes waarbij je je vingers (en ogen) niet af kunt houden. Maar is het ook makkelijk om het

Lees meer

Merengue

Oke, dan heb je lekker de cr√®me br√Ľl√©e gemaakt en heb je 5 eiwitten over. Wat daar mee te doen? Wat dacht je van een

Lees meer

Cr√®me br√Ľl√©e

Fluweelzacht met een knapperig laagje… en wat fruit voor een frisse twist! De topper onder de Franse desserts, nu ook heel eenvoudig lactosevrij te maken!

Lees meer

Wentelteefjes

Hoe makkelijk wil je je huisgenoten uit bed hebben? Maak wentelteefjes! De geur van wentelteefjes verspreid zich door je huis bij het maken.  Wat heb

Lees meer

Ui bij SIBO en FODMAP

Als je net start met de eliminatie fase van het SIBO of FODMAP arm dieet kun je best je ‘normale’ smaakmakers missen. Bijvoorbeeld ui… Hoe

Lees meer

Low Fodmap Gado Gado

Een z√©√©r budgetvriendelijke avondmaaltijd of lunch, ik was voor 4 personen maar ‚ā¨ 5 euro kwijt! Het is ook nog geschikt voor het FODMAP arm

Lees meer

Kwarktaartje

Zelf een kwarktaartje maken is zó eenvoudig! Je hebt alleen wel even geduld nodig voor het opstijven; dat moet je er maar voor over hebben

Lees meer

Stoofperen

Zo lekker, weer aan de slag met stoofperen! Ik heb de Magimix Cook Expert gebruikt, heel makkelijk voor dit soort klusjes. Het recept is voldoende voor

Lees meer

Preisoep

Even een soepje maken. Bij mij thuis worden ze er blij van! Onlangs heb ik de Philips Soupmaker in gebruik genomen, echt ideaal voor een

Lees meer

Kwarktaartje zonder… kwark

Alpro heeft een nieuw product, plantaardige variatie op kwark. Dat moesten we natuurlijk even proberen! Met een bodem van die heerlijke Punselie’s stroopkoekjes is het

Lees meer

Pindasaus zonder pinda

Ja, ik weet het. Pindasaus zonder pinda bestaat niet! Maar toch… zullen we het pindavrije sat√©saus noemen dan? We maken het met zonnebloempitten pasta. E√©n

Lees meer

Wraps

Met twee boeken tegelijk bezig zijn is wellicht niet zo handig, je zou zo maar de ingredi√ęnten door elkaar kunnen halen… Maar het is ook

Lees meer

Hooikoorts ontbijtje

Deze 2 snelle en makkelijke recepten zijn speciaal gemaakt voor mensen met hooikoorts die daarbij last hebben van kruisreacties. Vanille cappuccino Aantal personen: 4 personen

Lees meer

Choco cakejes

Vanavond organiseren Sigrid van der Marel en ik een nascholing voor zorgprofessionals over het FODMAP-arme dieet. Om alvast in de stemming te komen heb ik vanmorgen

Lees meer

Pannenkoekjes

Een lekker recept ingestuurd door Monique van der Klooster, dank daarvoor! Haar woorden: “Ik was aan het zoeken en heb zoveel allergie√ęn, deze heb ik

Lees meer

Stroopwafels (20 stuks)

Dit heb je nodig: Ingredi√ęnten voor de wafels: 240 gram witte bloem, indien nodig glutenvrij 100 gram licht bruine basterdsuiker 1 tl kaneel snufje zout

Lees meer

Chilisaus

Dit heb je nodig: 1 el olijfolie mespuntje asafoetida 3 takjes koriander 1 rode chilipeper 100 ml water 3 el suiker 2 tl tomatenpuree 1 limoen

Lees meer

Veggie Pad Thai

Dit heb je nodig voor 4 personen: plak tofu van 150 gram 3 el sojasaus** 1/2 el ma√Įzena 1/2 el tamarinde pasta 2 el vissaus

Lees meer

Bananencakes

Dit heb je nodig: 2 zakjes vanillesuiker 275 gram suiker 300 gram zachte margarine (neem plantaardige voor koemelkvrije variant) Citroenrasp of citroenaroma 6 eieren 375

Lees meer

Mango-kip salade

Dit heb je nodig: kropje babysla 1 mango handje gekookte sperzieboontjes 100 gram kipfilet (beleg) 2 eetlepels olijfolie 1 eetlepel mango azijn (gekocht bij Foodelicious) Zo

Lees meer

Kippenbouillon

Dit heb je nodig: 1 kg kip, ik had 3 karbonades en 2 kipfilets 1 prei, alleen groene deel in ringen 1 stronk broccoli, in

Lees meer

Pittige dipsaus

Dit heb je nodig: Tomaat zonder pitjes Bosui Rode ui Rode peper Verse citroensap Verse koriander Zout Nacho’s of andere chips op te dippen. Zo

Lees meer

Kroketten

Dit heb je nodig voor 6 kroketten: 400 a 500 gram sukadelappen uitje 60 gram Eden Wedena plantaardige margarine 2 blokjes Udea heldere groentenbouilion zonder

Lees meer

Macho nacho

Dit heb je nodig: 1 pond gehakt (kip-, runder- of halfom) AH cajun kruidenmix + 100 ml water met 2 tl aardappelzetmeel 3 zakken naturel

Lees meer

Chocoladeijs/mousse

Dit heb je nodig: 1 pakje Alpro Soya Cuisine 40 gram basterdsuiker 2 eidooiers 30 gram cacaopoeder 3 druppels vanille essence (of beetje vanillesuiker) 100

Lees meer

Paasstol

Dit heb je nodig: 250 gr krenten en rozijnen 250 gr witte broodmix bijvoorbeeld Schär Mix C of Consenza witte broodmix 15 gr boter (bijvoorbeeld

Lees meer

Vruchtentaart

Dit heb je nodig: 450-550 gram toegestaan fruit (ligt aan grootte van bakblik) 50 gram bruine suiker (eventueel te vervangen door honing) 1 theelepel kaneel

Lees meer

Soesjes (15-20 stuks)

Dit heb je nodig: 150 ml water zout 65 gram toegestane margarine* theelepel bakpoeder 40 gram glutenvrije witte bloem zoals Teffmeel of Schar Mehl 35

Lees meer

Roomborstplaat

Dit heb je nodig: 150 gram witte kristalsuiker 50 ml melk of room. Voor lactose intoleranten kan de melk vervangen worden door soja-, rijst-, of amandelmelk.

Lees meer

Boterkoek

Dit heb je nodig: 200 gram boter 175 gram kristalsuiker 1 theelepel zout 1 zakje vanillesuiker of paar druppels vanille essence 220 gram witte bloem,

Lees meer

Kokos-fruitcake

Dit heb je nodig: 250 gram plantaardige margarine 250 gram witte basterdsuiker 3 eieren snufje zout 250 gram bloem 2 el bakpoeder 25 gram geraspte

Lees meer

Kwarktaart

Dit heb je nodig: 1 rol koekjes, bijvoorbeeld Glutafin Biscuits 50 – 75 gram boter 8 blaadjes gelatine 500 gram kwark 200 gram suiker 2

Lees meer

Gehakt hapjes (20 stuks)

Feestelijk glutenvrij hapje voor bij een feestje! Dit heb je nodig: 250 gram glutenvrij meel, bijvoorbeeld Schär Mehl 10 gram bakpoeder zout, peper 200 gram

Lees meer

Eierkoeken

Dit heb je nodig: 100 gram meel, bijvoorbeeld Teffmeel 2 zakjes vanillesuiker 100 gram suiker snufje zout 2 theelepels citroensap 1 theelepel bakpoeder 3 eidooiers

Lees meer

Chocoladetaart

Dit heb je nodig: 75 gram bloem, bijvoorbeeld Schar Mehl 85 gram suiker 50 gram toegestane boter, gesmolten 3 eieren 2 theelepels ma√Įzena/custardpoeder 2 eetlepels

Lees meer

Koffiebroodjes

Dit heb je nodig: beetje margarine 175 g rijstmeel 1 tl zout 2 theelepels wijnsteenbakpoeder 60 g suiker 2 eieren 3/4 dl melk 2 el

Lees meer

Soja-Yofutaart

Dit heb je nodig: 160 gram bloem 3/4 zakje bakpoeder 25 gram custardpoeder (let op, kan melk in zitten!) 1 zakje vanillesuiker 110 gram witte

Lees meer

Wortelcake

Dit heb je nodig: 300 gram glutenvrije bloem, bijvoorbeeld Teffmeel paar schepjes Tartex (reformwinkel), of ma√Įzena 15 gram koek/speculaaskruiden 300 ml suikervrije stroop bijv. appel-

Lees meer

Bruin brood in de BBM

Dit heb je nodig: Voor een brood van 450 gram in de broodbakmachine gebruik je de volgende ingredi√ęnten: 450 gram broodmix, bijvoorbeeld Schar B, Bioculinair

Lees meer

Pizzabodem

Dit heb je nodig: 200 gram bloem (of glutenvrije bloem) 1 dl lauwe melk (kan ook met soja- of rijstmelk) 4 gram gist 1 tl

Lees meer

Basissaus

Dit heb je nodig: 25 gram boter / wayang 250 ml (soya/rijste) melk 2 el Glutafin witte bakmix Zo maak je het klaar: Smelt de

Lees meer