Uiteten met een allergie of intolerantie? Geen enkel probleem bij Gastrobar Hartig!

Onze stagiaire Lisanne heeft niet stil gezeten, want de afgelopen tijd heeft zij ontzettend veel leuke interviews mogen afnemen bij verschillende horecaondernemers! Ontzettend leuk om te doen, want tot nu toe hebben we uit elk interview interessante punten en praktische tips kunnen halen. Een tijdje terug heeft Lisanne een interview gehad met Stephan, mede-eigenaar van Gastrobar Hartig in Rotterdam.

“Gastrobar Hartig is meer dan alleen maar lekker eten. Je wordt er met open armen ontvangen door een familie die onwijs veel passie heeft voor horeca”, aldus de website. En dit kan ik niet ontkennen! Bij binnenkomst kreeg ik meteen een lekker kopje cappuccino aangeboden en voelde ik me er eigenlijk meteen thuis! Door het unieke interieur blijf je overal naar kijken, want je ziet overal karakteristieke kunst om je heen.

Het restaurant wordt gerund door een familie, die vijf jaar geleden besloot om het idee van een eigen zaak openen werkelijkheid te maken. De oudste dochter had het niet naar haar zin op haar werk, evenals de oudste zoon. Dit speelde zich af middenin de crisistijd. “Iedereen verklaarde ons voor gek”, vertelt Stephan. “We hadden geen idee of we wel of niet in de zaak zouden werken, maar als familie hebben we al ons geld bij elkaar gelegd. We zijn klein begonnen met een beknopte menukaart, om te kijken wat mensen ervan vonden.” Toen de familie bezig was met de verbouwing, werd heel de wijk uitgenodigd op de koffie en deelden de eigenaren blikjes bier uit. Op deze manier hebben ze heel de buurt erbij betrokken en zijn ze waar ze nu zijn. Ik vond het zo’n gaaf verhaal!

De relatie met de gasten staat enorm hoog in het vaandel bij Gastrobar Hartig. “We zijn ontstaan door onze gasten en we leven daarvoor, omdat we een familiebedrijf zijn. Iedereen moet zich welkom voelen en dat gaat verder dan wat jouw menukaart aanbiedt.”

Het concept van Gastrobar Hartig

Bij Gastrobar Hartig geniet je van creatieve wereldgerechten, in de vorm van shared dining. Je geniet dus samen van meerdere kleine gerechten, warm en/of koud, in een informele en comfortabele sfeer. Zo eet je gerechten met invloeden uit Italië, Frankrijk, Griekenland, Azië, Marokko en het Caribisch gebied. Van een klassieke steak tartaar tot een oosterse tatiki tonijn; het kan allemaal!

“We gaan graag in gesprek met de gast over allergieën of intoleranties”

Onze eerste vraag uit het interview is altijd: “in hoeverre vinden jullie mensen met een voedselovergevoeligheid een verstoring van het proces?” Leuk dat iedereen hier verschillend op reageert. Stephan vertelt meteen dat allergieën en intoleranties totaal geen verstoring zijn van het proces, mits mensen het van tevoren aangeven. Hoe eerder het restaurant ergens vanaf weet, hoe beter. Wanneer mensen dit pas aan tafel doorgeven is het lastiger, maar hier hebben ze enorm goed op ingespeeld: “bij elk gerecht hebben we nagedacht over de mogelijke foodswaps die we kunnen maken en welke ingrediënten we eventueel weg kunnen laten of aan kunnen passen.” Hierdoor kunnen ze gemakkelijk schakelen. Stephan geeft dan ook als tip aan andere horecaondernemers mee, dat zij er goed aan zouden doen om van tevoren goed na te denken over de foodswaps die je binnen een gerecht kunt maken.

Volgens Stephan haalt een allergenenkaart een stukje persoonlijk service weg, dus de allergeneninformatie is op te vragen bij werknemers zelf. “We willen juist écht in gesprek gaan met de gast en hem/haar adviseren en informeren met betrekking tot de mogelijkheden. Het is altijd goed om te melden of je een voedselovergevoeligheid hebt, want dan kunnen we direct al advies uitgeven voor de kaart en hoef je verder zelf geen onderzoek te doen.” Bij Hartig weten ze precies wat waar in zit en wat wel en niet mag bij een bepaalde voedselovergevoeligheid.

Ruime keuze voor mensen met een voedselovergevoeligheid

Op de menukaart staan wel alle componenten van een gerecht samengesteld. Tevens is de menukaart zodanig samengesteld, dat iemand altijd – ongeacht welke voedselovergevoeligheid diegene heeft – 60% van de menukaart kan kiezen. Ze krijgen dan ook veel positieve feedback van mensen met een voedselovergevoeligheid, dat er ruime keuze is! Bovendien wordt er altijd geluisterd naar de feedback van de gast. “De menukaart verandert twee keer per jaar en indien bepaalde feedbackpunten meerdere keren terug zijn gekomen, worden deze verwerkt.”

Gastrobar Hartig is elke dag vanaf 16:00 geopend en je kunt het vinden op de Hartmansstraat 20A in Rotterdam, een dwarsstraat van de Witte de With. Laat je het ons weten als je er bent geweest? De familie heet je van harte welkom.