Veilig uiteten met allergie: Van der Valk Ridderkerk pakt het tactisch aan!

We zijn nog steeds druk bezig met het afnemen van interviews bij horecaondernemers! Super leuk, want echt élk interview is anders. Heel fijn om te zien dat zo veel ondernemers bewust bezig zijn met allergieën en intoleranties. Zo kun jij gewoon veilig uiteten! Een paar weken geleden hebben we een interview afgenomen bij Van der Valk in Ridderkerk, waar we hebben gesproken met Freek.

Freek gaf voorafgaand aan het interview duidelijk aan, dat het beleid per vestiging kan verschillen. “Het zijn zelfstandige bedrijven, die onder dezelfde naam samenwerken. Alles wat ik hier zeg, zeg ik namens Hotel Ridderkerk en niet namens Van der Valk.” Heel belangrijk om te weten, omdat de beleidsvoering met betrekking tot allergieën en intoleranties dus per vestiging kan verschillen. Bij Van der Valk Ridderkerk zien ze allergieën en intoleranties als een uitdaging. Volgens Freek moet 99,9% van de horecaondernemers het leuk vinden om de gast tevreden te maken. Dat klinkt veelbelovend, toch?!

Uit het interview kwam al snel naar voren dat Van der Valk Ridderkerk niet met een allergenenkaart werkt. “Wij hebben liever dat iemand bestelt wat diegene wil hebben en dat we eventueel het gerecht aanpassen en op maat maken. Door allergenen op de kaart te vermelden loop je het risico dat een allergie bij het bestellen niet wordt genoemd, je mist dat net de extra controle op bijvoorbeeld kruisbesmetting.” Er werken ruim 180 mensen in het bedrijf, dus de communicatie is ontzettend belangrijk. Hiervoor wordt een duidelijke procedure gehandhaafd: “de bediening schakelt de leidinggevende in, de leidinggevende overlegt met de leidinggevende in de keuken en die geeft het door aan de medewerker en checkt het ook.” Heel fijn om te weten dat jouw allergie of intolerantie serieus in behandeling wordt genomen!

Een verrassende aanpak

Wat wij ontzettend interessant en tactisch vonden in hun werkwijze, is dat ze voor een allergeenvrij gerecht een andere kleur bord gebruiken; hoe slim is dat?! Enerzijds weet de keuken hierdoor welk bord het allergeenvrije gerecht bevat, anderzijds pakt de bediening niet per ongeluk het verkeerde bord. “Als je tien tournedos hebt liggen waarvan er een met een glutenvrije saus bereid is, dan kun je door de kleur van het bord precies zien om welk gerecht het gaat.” Een heel veilige aanpak dus!

Van der Valk biedt zowel à la carte gerechten als een buffet aan. Bij buffetten is het lastiger om kruisbesmetting tegen te gaan, omdat je niet weet wat andere gasten doen. Als iemand een allergie heeft, wordt er dus een aparte etagère klaargemaakt met allergeenvrije gerechten. Top! Uiteraard moet dit wel van tevoren even aangegeven worden in verband met de bereidingswijze en -tijd.


Freek zijn dochter heeft een pinda-allergie, dus hij weet hoe belangrijk het is om hier zorgvuldig mee om te gaan. Toch vindt hij dat duidelijke communicatie vanuit de gast ook een vereiste is. “De gast heeft een groot aandeel in de mate in hoeverre iets goed gaat en in hoeverre het een prettige ervaring wordt. Dat weet ik ook uit eigen ervaring.”

Al met al was het een heel interessant interview, waaruit duidelijk naar voren kwam dat Van der Valk bewust bezig is met allergieën en intoleranties! Zij heten dan ook iedereen van harte welkom en maken met liefde een allergeenvrij gerecht voor je klaar.

Laat je het ons weten als je bent langs geweest?